In welke gevallen kun je beter je merknaam registreren?

Je hebt waarschijnlijk al wel eens gehoord van het registreren van je merknaam of het merknaam vastleggen, maar weet je eigenlijk niet wanneer jij dit beter ook kunt doen of wanneer het misschien wel helemaal niet zo veel zin heeft. Wanneer je een eigen bedrijf start, dan schrijf je je in bij de kamer van koophandel en dat betekent dat andere bedrijven die in dezelfde branche en regio hun wel uitvoeren, niet meer voor dezelfde naam kunnen kiezen als jij, maar wanneer er iemand anders is die totaal ergens anders opereert landelijk of ergens in het buitenland, dan ben jij niet meer beschermd.

Wanneer je merknaam vastleggen?

Zeker wanneer jij daarom grootse plannen hebt, kun je maar beter zo snel mogelijk je merknaam laten registreren en het pareltje dat jij in handen hebt, op die manier beschermen tegen de rovers. Wel is het belangrijk dat je eerst in het merkenregister controleert of de merknaam nog niet geregistreerd staat. Wanneer je jouw merknaam vast wil leggen, dan moet je dit per land doen en daar hangen verschillende kosten aan vast. Maak daarom een goede afweging in welke landen jij als eerst of überhaupt de merknaam zou willen registreren en maak een duidelijk plan hoe je de internationale markt aan zou willen vliegen. 

Gebruik maken van een specialist

Wanneer je een product hebt waarbij er een reële kans zou bestaan dat deze na gemaakt wordt door de concurrentie, dan is het zeker belangrijk om de merknaam te registreren, maar wanneer je bijvoorbeeld een lokaal schildersbedrijf hebt, dan is het in de meeste gevallen niet nodig. Wanneer je twijfelt over het registreren van je merknaam, kun je hier het beste advies over inwinnen bij een specialist, zoals die van https://www.jumptrademarks.com/ , zodat je de juiste strategie kunt voeren en je geen onnodige kosten hoeft te maken voor de registratie waarbij het eigenlijk niet nodig blijkt te zijn. Laat je hier daarom goed over inlichten voordat je de stappen besluit te zetten.