Hoe weet je of jouw merknaam niet al bestaat?

Over de hele wereld bestaan er al oneindig veel verschillende merknamen van producten en/of diensten. Het is dan nog best lastig om een eigen merknaam te verzinnen. Wanneer je dit dan eindelijk hebt gedaan, wil je er niet achterkomen dat deze naam al in gebruik is. Dit kan je eenvoudig voorkomen door een rijtje aan stappen te volgen. Zo kan jij in het vervolg jouw merk registreren en kan jij met veel enthousiasme te werk gaan met jouw nieuwe merknaam!

Deze stappen moet je volgen om jouw merknaam te kunnen registreren

Wanneer je de onderstaande stappen volgt dan ben je ervan verzekerd dat jouw merknaam het tot het bestaan van jouw organisatie blijft bestaan. Dit zijn de betreffende stappen die jou kan volgen:

  1. Het gebruik maken van een merk checker.
  2. Welke soorten merken zijn er en wat is het nut van een merkonderzoek?
  3. Een merkadvies over de classificatie.
  4. Hoe deponeer je jouw merknaam bij een officiële instantie?
  5. Hoe verloopt deze merkregistratie door een officiële instantie?
  6. Is een merkbewaking nodig?
  7. Hoe los je een merk conflict op?

Bij het volgen van deze stappen ben jij helemaal voorbereid en op de hoogte van het registreren van jouw merknaam.

Hoe deponeer je nou een merknaam?

Het deponeren van een merknaam wordt nog vaak als lastig ervaren. Maar door de bovenstaande stappen te volgen kan jij eenvoudig jouw merknaam deponeren en met een gerust hart er mee werken in de toekomst, anders kan je ook een kijkje nemen op deponeerjemerk.nl. Maar ter verduidelijking, begin je als eerst met een merkonderzoek om te kijken of jouw merknaam al bestaat en in gebruik is. Daarna moet je bij jezelf afvragen wat voor soort merknaam je wilt, dit kan een woordmerk zijn, een beeldmerk of een combinatie ervan. Hierna is het aan jou om een omschrijving te formuleren van het product of dienst dat je gaat aanbieden en als laatste kan je kijken naar de bescherming in verschillende landen van jouw merknaam.