Je merknaam registreren is belangrijk om er zeker van te zijn dat jouw merk origineel is en niet per ongeluk inbreuk doet op iemand anders merk. Dit kun je van te voren dus controleren door bijvoorbeeld een merkenbureau. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je je merknaam laten registreren. Hiervoor moet je een belangrijke keuze maken: registreer je je merk voor alleen de Benelux, de EU of toch voor de hele wereld?
Je merk registreren: voor welke landen ga je?
Je merk registreren doe je voor een bepaald gebied, en niet vaak gelijk voor de gehele wereld. Waar jij je merk voor registreert hangt af van het afzetgebied dat je gebruikt voor je producten en/of je diensten die je aanbiedt. Wanneer je je namelijk alleen op Nederland richt, hoef je alleen je merk te registreren voor de Benelux. Heb je wel ambitie om door te groeien? Dan kun je eventueel gaan voor een EU-merk of zelfs een global merk.
Je merk registreren voor meer dan alleen de Benelux
Het voordeel van het gaan voor een Benelux merk is dat het de goedkoopste optie is. Een nadeel is dan wel gelijk dat je niet kunt doorgroeien, zonder meer kosten te maken. Ben je dus in de veronderstelling dat je mogelijk door kunt groeien tot een groter bedrijf verspreid over meerdere landen, dan kun je het beste direct gaan voor een EU-merk, ook wel Uniemerk genoemd. Dit is verstandig omdat dit scheelt in kosten: wanneer je in een keek voor een EU-merk gaat, kan je namelijk ook in de Benelux je diensten of producten aanbieden. Ga je alleen voor de Benelux en wil je later uitbreiden, dan zal je dus deels dubbele kosten moeten betalen.
Wil je toch je merknaam registreren voor de hele wereld?
Je kunt ook gelijk gaan voor een internationaal merk. Je kunt uitbreiden met naar bijvoorbeeld China of de Verenigde staten wanneer je een Benelux of Uniemerk hebt. Stel je voor: je wilt je schoenenmerk uitbreiden naar China. Dan kun je op basis van het Uniemerk dat je al in je bezit hebt je merkregistratie ook in China laten beschermen. Je kunt op deze manier dus elk land langsgaan waar je actief bent. Dit werkt via het internationale merkenregister van het WIPO, wat staat voor World Intellectual Property Organization. Zoek voorafgaand dus goed uit wat het beste bij jouw bedrijf past.